Vizită la muzeu cu copiii mici. Inițiere la practicile culturale și învățare prin participare

Copii la muzeu

Ca multe alte activități, vizita la muzeu poate constitui un prilej de învățare. În ceea ce privește copiii mici, acest gen de activitate culturală poate părea la prima vedere ca fiind ceva lipsit de sens datorită vârstei lor fragede. În urma unei vizite pe care am făcut-o împreuna cu un copil mic la muzeu am analizat unele aspecte pe care doresc să le împărtășesc în acest articol.

Vizita la muzeu făcută într-un spirit ludic și interactiv

Consider că este bine ca vizita la muzeu să fie pregătită dinainte. Copilul ar trebui anunțat dinainte unde va merge și scos în evidență cel puțin un aspect legat de acel muzeu care l-ar putea entuziasma și ar putea da naștere sau creștere a dorinței de a-l vizita. Voi da un exemplu precis : David (numele este fictiv, exemplul este real), un băiețel de aproape 4 ani, urmează să meargă la muzeul « Légion d’honneur et des ordres de chevalerie » (Legiunea de onoare și a ordinelor de cavalerism) din Paris. Băietelului îi place foarte mult să se joace de-a lupta cu săbiile acasă, cu frații lui. Pentru a-l pregăti pentru vizita acestui muzeu îi spun că la muzeu va vedea săbii, dar nu din acelea din plastic cu care se joacă el de obicei, ci săbii ADEVĂRATE. Efectul este garantat. Un zâmbet larg se instalează pe fața copilului și tot timpul care rămâne până la vizita muzeului el va pomeni despre aceste săbii adevarate, iar odată ajuns la muzeu, le va căuta peste tot.

Când este vorba de copii, și mai ales de cei mici, este indicat ca vizita la muzeu să fie însoțită de o pauză de recreere cu un desert. Și de data acesta efectul pozitiv asupra copilului nu va întârzia să apară. El va asocia ieșirea la muzeu (sau orice altă activitate culturală) cu servirea unui desert și își va dori ca această experiență să se repete. Revin cu exemplul lui David, care odată terminată înghețata, întreabă : « Dar nu mergem să vizităm și muzeul Orsay (muzeu care se află alături de cel deja vizitat) ? ».

Privirea unei opere nu ar trebui să se rezume la o simplă contemplare. Câte  o întrebare simplă legată de un tablou sau o sculptură va ajuta copilul să înțeleagă despre ce este vorba, dar și să îl pună într-o poziție activă și de gândire. Veți observa că la următoarele opere sau la următoarele vizite copilul va adopta comportamentul adultului și va începe să pună și el întrebări.

Învățare prin participare și repertoriu de practici culturale

Unii cercetători susțin că participarea la o activitate implică o anumită învățare dobândită în urma acelei experiențe. Mai mult, suma experiențelor la care un individ participă în viața de zi cu zi constituie repertoriul de practici pe care acea persoană și-l formează de-a lungul vieții în comunitățile pe care le frecventează. Pentru Barbara Rogoff, termenul de « repertoriu » descrie varietatea practicilor familiare ale unui individ (Rogoff et al, 2007). În privința copiilor, autoarea notează că « descrierea repertoriului copiilor presupune caracterizarea experienței și inițiativei precedente în activitățile culturale » (Rogoff, 1997). Vizita la muzeu este un exemplu concret în care se poate observa un copil mic al carui repertoriu cultural este îmbogațit prin participarea sa la o astfel de activitate culturală alături de părinți sau de alți adulți în grija cărora este lăsat. Astfel, participarea copiilor la practici culturale este considerat a fi un proces esențial de învățare. Experiența vizitei la muzeu constituie o ocazie de a învăța prin participare căci « situațiile oferă ocazii de a se angaja copiilor, și astfel de a învăța. » (Brougère, 2012).

De ce o vizită la muzeu la o varstă fragedă 

Consider că este important ca practicile culturale sa înceapă să fie prezente cat mai devreme posibil în viața unui copil. Bineînțeles că acest tip de ieșiri pot fi privite ca o inițiere, o sensibilizare pentru artă și cultură. Copiii învață în primul rând regulile de viață în contexte specifice. De exemplu, la muzeu învață că este un loc unde nu pot vorbi tare, că nu pot fugi în toate părțile etc. Mai mult de atât, copiii învață că muzeul este un loc în care se privesc operele de artă. Adulții trebuie să îi ajute în această experiență ghidându-i la fiecare pas și având răbdare, acceptând ritmul lor, căci un copil va obosi destul de repede (e indicat ca vizita să nu dureze mai mult de o oră, când e vorba de copii mici). Dar mai important este că această experiență îl va ajuta pe copil să înțeleagă puțin câte puțin lumea oamenilor mari, în cazul de față în contextul specific al muzeului. Copilul poate fi inițiat astfel în a aprecia frumosul, în a-și forma gustul estetic, lucru facilitat de prezența operelor de artă. De asemenea, prin dialogul între adult și copil legat de tablouri sau sculpturi sau alte obiecte de arta, copilul este inițiat la a interpreta arta (Barett, 2002).

Surse citate :

BARETT, T., (2002), “Interpreting Art: Building Communal and Individual Understandings”, Reprinted from Contemporary lssues in Art Education,Yvonne Gaudelius & Peg Speirs, eds. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hali.

BROUGÈRE, G., (2012), Version française de « Participation, learning and intercultural experience » In C. Baraldi & V. Ieverse (eds.) Participation, Facilitation and Mediation. Children and Young People in Their Social Contexts, London, Routledge, pp. 180-196.

ROGOFF, B. (1997), “Evaluating development in the process of participation: Theory, methods, and practice building on each other”, in Amsel E., Renninger, A., Change and development: Issues of theory, application, and method (pp. 265–285), Hillsdale, NJ: Erlbaum.

ROGOFF, B. et al., (2007), « Développement des répertoires culturels et participation des enfants aux pratiques quotidiennes », in Brougère, Gilles, Vandenbroeck, Michel (dir.), Repenser l’éducation des jeunes enfants, P.I.E. Peter Lang, Bruxelles.

 

Publicités

Étiquettes : , , , , , , , , ,

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s

%d blogueurs aiment cette page :