Aventura continuã – doctoratul începe

aventura doctorat

Scriu acest articol cu gandul la studenții(tele) care încep același drum pe care l-am început și eu anul acesta, și anume doctoratul, și care ar dori să împărtășească primele impresii, temeri, speranțe, (lipsă de) entuziasm, proiecte…dar nu au cu cine, viața de doctorant(ă) fiind de multe ori caracterizată de solitudine. Aștern aceste rânduri și cu intenția de a ține seama de avansarea proiectului meu de teză, începând cu primii pași.

Așadar, după un an de pregătire efectuat imediat după anul doi de master (pentru cei care nu cunosc, este vorba despre un an de pregătire a studentului(tei) prin diferite activități științifice cum ar fi participarea la seminarii doctorale, la conferițe sau colocvii, precum și aprofundarea lecturilor care stau la baza bibliografiei pentru subiectul de teză, și pregătirea proiectului de teză de doctorat), anul acesta încep oficial studiile de doctorat în științele educației la « Université Paris 13 – Sorbonne Paris Cité » , în cadrul laboratorului de cercetare EXPERICE (Centre de Recherche Interuniversitaire Expérience Ressources Culturelles Education), la Școala doctorală Erasme.

Deși am participat deja la primul seminar doctoral din anul academic 2014 – 2015, începerea oficiala s-a concretizat printr-un eveniment numit « La rentrée des doctorants », unde ni s-a prezentat școala doctorală de către directorul său, profesor în științele educației. Alți membri ai școlii doctorale Erasme au intervenit pentru a prezenta formările doctorale de care putem beneficia, cât și alte detalii privind chestiunile administrative, viața asociativă a studenților și comitetul de doctoranți. Personal, consider că prezentarea aceasta mi-a fost de folos pentru a mă familiariza cu modul în care funcționează școala doctorală. Bufetul care ne-a fost oferit apoi a fost ocazia de a schimba câteva vorbe cu alți doctoranți, de a face noi cunoștințe.

În ceea ce privește proiectul meu de teză, cred ca mențin un ritm bun de avansare, aceasta și datorită directoarei mele de teză, profesor în științele educației, care mă îndrumă, și totodată anului de pregătire în care am putut lucra la proiect. Sunt în faza de căutare a terenului de cercetare, care constă în trei « école maternelle » (termenul nu este traductibil, este vorba despre instituțiile preșcolare din Franța, pentru copiii începând cu vărsta de 2-3 ani), unde îmi voi desfășura studiul despre interculturalitate și copilăria mică, mai exact despre introducerea copiilor mici în mediul țării gazdă și însușirea culturii și limbii de origine. În paralel, îmi aprofundez lecturile legate de studiile realizate despre « école maternelle » și lucrez la editarea primului meu articol care urmează să fie trimis la o revistă de specialitate. În plus, continui să particip la diferite activități științifice și îmi programez formările doctorale pe care doresc să le urmez.

Iată căteva ganduri cu privire la începutul studiilor de doctorat, care sunt mai degrabă o schiță a primelor experiențe în calitate de doctorantă la Paris. Sper ca anul acesta academic să fie un an în care să reușim să facem ce ne-am propus la nivel de proiect de cercetare. Bonne rentrée à tous les doctorant(e)s !

Étiquettes : , , , , , , , , , , , ,

Laisser un commentaire

